Pozycjonowanie co to jest i z czego się składa ?

Gdy już się doczekamy upragnionej strony, sklepu czy serwisu, zaczynamy sobie zadawać pytanie: Co teraz ? Jak pozyskać klientów, użytkowników, osoby które będą korzystały z strony ? Pierwsze co przychodzi do głowy to: „Pozycjonowanie”. W tym artykule wyjaśnię co to jest oraz z czego się składa i z czym jest związane.

Co to jest pozycjonowanie ?

Pozycjonowaniem nazywamy takie czynności w internecie, które sprawią, aby nasza strona była na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego. Ponieważ im wyżej w wynikach tym więcej osób odwiedzi stronę a to z kolei przełoży się na większe zyski.

Co to są słowa kluczowe ?

Słowa kluczowe to nic innego jak tekst, który wpisujemy w okno przeglądarki kiedy czegoś w niej szukamy. Dla przykładu jeśli szukamy zabawek dla dzieci możemy wpisać: zabawki, zabawki dla dzieci, sklep z zabawkami, gdzie kupić zabawki itp. itd. Jak dobrać odpowiednie słowa, frazy kluczowe? Można tą czynność wykonać na 2 sposoby. Zastanowić się co wpisują w wyszukiwarkę Twoi klienci kiedy chcą znaleźć produkty czy usługi jakie oferujesz lub sam co byś wpisał, aby je znaleźć. Drugim sposobem jest skorzystanie z darmowego narzędzia google keyword planner. Dzięki niemu nie tylko możesz sprawdzić, proponowane przez Google, słowa kluczowe pasujące do Twojej witryny, ale również sprawdzić skuteczność i koszt kampanii reklamowej w Google AdWords.

Na czym polega pozycjonowanie.

W polskich realiach mając na myli pozycjonowanie w wyszukiwarkach możemy mówić o pozycjonowaniu w Google ponieważ ta wyszukiwarka całkowicie zdominowała ten rynek. W związku z tym, będę odnosił się właśnie do tej jednej.

W wynikach wyszukiwania Google na samej górze znajdują się strony, które uznał za najbardziej wartościowe. Po czym poznaje, że dana witryna jest wartościowa? Wiadome jest to, że pod uwagę brane jest wiele czynników i wiele z nich jest tajemnicą. Jednak bez wątpienia jedne z ważniejszych to ilość linków prowadzących do strony oraz jakość strony.

Pozycjonowanie polega na takich działaniach, które sprawią, aby Twoja strona czy serwis był jak najwyżej w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danej frazy czy słów kluczowych. Ogólna zasada jest bardzo prosta i polega na tym, aby jak najwięcej linków kierowało do Twojej strony ponieważ z założenia i więcej takich linków tym bardziej wartościowa jest strona i więcej osób kieruje lub powołuje się na treść która jest na Twojej stronie. Tyle jeśli chodzi o teorię. W praktyce już tak łatwo nie jest ponieważ link linkowi nie jest równy a Google bardzo mocno uczula się na działania pozycjonowania ponieważ z założenia jeśli strona jest wartościowa to internauci sami będą linkować do niej. Właśnie z tego założenia jeśli pozycjonowanie nie wygląda na naturalne według Google to ta wyszukiwarka może nałożyć kary w postali obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania lub też całkowicie z nich usunąć dlatego warto żyć w „harmonii” z wyszukiwarkami. Strony utworzone tylko i wyłącznie dla potrzeb pozycjonowania jak: „Katalogi stron” nie mają już prawie żadnej mocy ponieważ nie zawierają praktycznie żadnej przydatnej treści, żadnych informacji, które ludzie by cenili. Zdarza się, że takie linki z takich serwisów są ignorowane lub nawet obniżają ocenę naszej strony dlatego trzeba uważać.

SEO – co to jest ?

SEO czyli: Search Engine Optimalization – to nic innego jak działania dzięki którym osiągamy jak najlepsze wyniki w wynikach wyszukiwania. Czyli optymalizacja naszej strony, aby w meta tagach były odpowiednie, niepowtarzające się opisy, wyróżnione były słowa kluczowe w treści, aby występowało linkowanie stron pomiędzy sobą, zdobywanie wartościowych linków itp. itd.

PPC

PPC – Pay per click – Reklama internetowa polegająca na płaceniu tylko i wyłącznie w sytuacji kiedy potencjalny klient kliknie w daną reklamę. W tym przypadku najczęściej możemy powiedzieć o Google AdWords jednak nie jest to jedyne rozwiązanie ponieważ istnieją programy afiliacyjne oraz reklamy w mediach społecznościowych takich, między innymi, jak: Facebook, Twitter.

SEM – co to jest ?

SEM – Search Engine Marketing – Marketing w wyszukiwarkach internetowych składający się zarówno z SEO jak i PPC. Inaczej mówiąc SEM jest związany z wszystkimi działaniami związanymi z wyszukiwarkami nie tylko polegające na zdobyciu najwyższej możliwej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale również skorzystanie z tych płatnych czyli w przypadku Google z AdWords i reklam PPC

Podsumowanie

Pozycjonowanie jest bardzo rozległą dziedziną i można by o niej pisać całe tomy książek a i tak nie spisało by się całej wiedzy. Jednak w tym artykule chciałem przedstawić co to jest, do czego służy i na czym polega. Jak dobrze wykonać pozycjonowanie, to temat już na wiele wiele innych artykułów. W obecnych czasach gdy mamy jeszcze rosnącą popularność serwisów społecznościowych, należy zastanowić się czy istniej alternatywa w przeciwieństwie do pozycjonowania. Jeśli słowo kluczowe którego chcielibyśmy wykorzystać jest bardzo oblegane i ma ogromną konkurencyjność, to może lepiej będzie poszukać społeczności zainteresowanej Twoimi produktami lub usługami. Wtedy dotrze się do osób które bardziej będą zainteresowane skorzystaniem z Twojej oferty.

Należy też brać pod uwagę, że pozycjonowanie to tylko niewielki procent tego w jaki sposób można przez internet dotrzeć do klientów.