Katalogowanie – co to jest i jak dobrze wykonać ?

Każdy posiadacz strony internetowej słyszał kiedyś o katalogowaniu. Jednak co to jest? Jak z tego skorzystać? Jak dobrze wykonać? Zaraz odpowiem na te wszystkie pytania.

Co to jest katalogowanie?

W internecie są strony internetowe, których głównym zadaniem jest przechowywanie, katalogowanie informacji o innych stronach www, stąd nazwa katalogi. Zatem katalogowanie polega na dodawanie wpisów właśnie do takich stron, gdzie zazwyczaj trzeba wpisać link do strony, tytuł, słowa kluczowe oraz opis w którym najczęściej można też umieścić linki to podstron naszej strony.

Po co katalogować?

Katalogi powstały w odpowiedzi na sposób działania wyszukiwarek internetowych. Z uwagi, że między innymi jeśli jakaś strona internetowa ma więcej linków, które na tą stronę prowadzą (tzw. backlink) tym znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach. Obecnie sama ilość linków nie jest sprawą najważniejszą ponieważ link linkowi nie jest równy ponieważ wartość linku jest indywidualnie oceniana na podstawie tego jak bardzo wartościowa jest strona na której umieszczony jest dany link.

Jak dobrze wykonać katalogowanie?

Przede wszystkim trzeba zadbać, aby każdy wpis był unikalny, to znaczy, że największą zbrodnią katalogowania jest dodawanie do wielu katalogów tego samego wpisu, tytułu oraz słów kluczowych. Każdy tekst musi się znacząco różnić ponieważ google już jest na tyle inteligentne, że potrafi dość dobrze rozpoznawać próby manipulacji pozycją w wynikach wyszukiwania i za to bardzo mocno każe w postaci banu, obniżeniu pozycji lub całkowitemu usunięciu z wyników wyszukiwania.

Kolejną ważną sprawą jest umieszczanie linków w treści. Linki dodaje się w miejscu występowania słów kluczowych i prowadzić powinny, nie do strony głównej ale do podstron związanych tematycznie z frazą kluczową, która zostaje podlinkowana. Oczywiście należy tą czynność zróżnicować, nie dodawać wszędzie takiej samej ilości linków do tych samych podstron.

Słowa / frazy kluczowe tak samo jak w przypadku tekstów opisujących stronę jak i linków w niej zawartych, też muszą być zróżnicowane. Znaczenie ma nawet kolejność czy odmiana. Dobrą praktyką jest, aby każde wpisanie słów kluczowych różniło się od poprzednich. Zatem pytanie jest co w sytuacji kiedy mamy tylko klika słów kluczowych jakie są istotne, a ich kombinacja ma skończoną ilość. W takiej sytuacji oczywiste jest, że kiedyś się powtórzą słowa kluczowe identycznie jak w innych katalogach. Jednak najlepiej jest kiedy taka sytuacja zachodzi jak najrzadziej.

Gdzie szukać dobrych katalogów do których warto dodawać wpisy? W poszukiwaniu pomoże google ponieważ w internecie jest mnóstwo stron z listami najlepszych katalogów, którymi warto się zainteresować. Poniżej przedstawiam kilka katalogów:

Katalogować samodzielnie czy zlecić komuś?

Katalogowanie nie jest czynnością trudną. Jak najbardziej można ją wykonać samemu. Z początku może się wydawać, że trzeba sporej wiedzy, ale tak naprawdę wystarczy sporo chęci oraz wprawy, która przyjdzie w miarę ilości treści umieszczonych w katalogach. Natomiast jeśli są zaplanowane na to pieniądze to jak najbardziej można zlecić. Jednak zalecam ostrożność ponieważ źle wykonane katalogowanie spowoduje, że można otrzymać kary od Google lub w ogóle zostać usuniętym z wyników wyszukiwania. W przypadku gdy zlecamy katalogowanie innym warto najpierw na próbę kazać wykonać kilka linków aby sprawdzić poziom i czy wykonana praca spełnia nasze oczekiwania.

Podsumowanie

– Katalogowanie – to jeden z składników pozycjonowania
– Świadome podejście do katalogowania i stosowanie kilku prostych zasad może pomóc w pozycjonowaniu.
– Sprawdzanie wyników katalogowania
– Uważam, że mimo najnowszych mechanizmów googla i tak warto wykonywać katalogowanie. Nawet biorąc pod uwagę, że ta czynność nie ma już takich dużych efektów jak kilka lat temu.